donderdag 16 april 2009

Muziek! (2)

Kijk, dat is leuk: de New York Times heeft mijn wiki gelezen! Waar de 23dingen al niet toe leiden!

Nou ja het zal wel niet, maar een beetje herkenning is toch leuk ;-)

dinsdag 14 april 2009

Podcasts en video

Beeld en geluid in het Studiecentrum! Podcasts vind ik een lastig ding. Op zich aardig, en er zal zeker wel een markt voor zijn. Zelf heb ik altijd nog graag de radio aanstaan en ik kan best ergens geboeid naar blijven luisteren. Studenten hebben veelal toegang tot geluidsbestanden via iPods, mp3-spelers, mobiele telefoons enz. Het voorbeeld in dit filmpje vind ik ook aardig; al heeft het misschien niet direct een toepassing bij ons, je ziet wel dat je op een heel leuke manier informatie kunt overdragen

Wel denk ik dat een vereiste van een podcast is dat hij kort en krachtig is. Anders wordt het lastig je luisteraar te blijven boeien. Ook is het toch altijd prettig om te kunnen visualiseren wat je uitlegt; een meerwaarde van video. Op dit moment zij we druk bezig die toepassingen in informatievaardighedenonderwijs toe te passen, waarover, collegae, binnenkort meer.


Over de toepassingen van beeld en geluid in het onderwijs, bijvoorbeeld SURFmedia, en de rol die wij spelen bij het ontsluiten daarvan, verwijs ik graag naar BonBonBlog. Daar heb ik weinig aan toe te voegen. Meer kan nog worden gezegd over promotie van de Studiecentra en hun mogelijkheden d.m.v. video. Dit filmpje is wat mij betreft een voorbeeld hoe het niet moet: veel te lang, nietszeggend en rommelig. Dan vind ik dit voorbeeld veel aardiger en doeltreffender.

donderdag 2 april 2009

Instant Messaging


Ooit, jaren geleden, heb ik privé wel eens gebruik gemaakt van MSN Messenger. Om heel eerlijk te zijn vond ik er niks aan. Met vrienden spreek ik liever persoonlijk af i.p.v. de hele avond achter je pc te zitten. En met kennissen waar ik geen zin in heb om mee af te spreken chat ik ook liever niet. Ik zou me kunnen voorstellen dat het leuk is wanneer je in het buitenland woont of werkt en contact met thuis wilt houden. Een toepassing als Skype is dan natuurlijk erg handig.

Ik maak gebruik van Yahoo! Mail, en in de laatste versies daarvan staat er constant een Yahoo! Messenger widget in je scherm. In Gmail zie ik ook de Google Chat widget staan. Omdat ik dus niet zo van het chatten ben heb ik mezelf daarin onzichtbaar gemaakt. Helaas mensen! Mocht ik nog eens zin hebben dan stel ik het wel anders in.

Hoewel ik er privé weinig mee heb, zie ik wel mogelijkheden voor het werk. Voor overleg met collega's op andere locaties bijvoorbeeld, of zelfs met andere bibliotheken. Of we daar echt op zitten te wachten vraag ik me wel af, want e-mail en telefoon voldoen voor de meesten prima.

Ik denk wel dat we een dankbaar gebruikerspubliek hebben voor een chat zoals die Deense bibliotheek aanbiedt. Ik zie heel veel studenten hier die zitten te MSN'en of the chatten via Hyves, die helemaal ingesteld zijn op deze vorm van communicatie. Meebo lijkt me dan een leuke toepassing: erg makkelijk omdat bijna alle studenten wel een account bij Gmail, Hotmail of Yahoo! hebben. Een soort digitale quick reference-balie dus. Of wellicht een chatsessie (hoe TMF!) met je groep in het informatievaardighedenonderwijs.

foto: Ross Mayfield

woensdag 1 april 2009

Online kantoortoepassingen


Heel makkelijk om je documenten op Google Docs te hebben staan. Ten eerste al voor jezelf: je kunt er overal bij en aan werken. Het delen met anderen is ook makkelijk: ik mail ook wel eens een documentje rond waar anderen dan commentaar op leveren, en het is dan eenvoudig om de draad tussen alle versies met op- en aanmerkingen kwijt te raken.

Is het een alternatief voor ePlace of de gezamenlijke harde schijven? Zou het zeer zeker kunnen zijn. Misschien alleen al om één plek te kunnen bouwen waar we de gezamenlijke documenten opslaan, waar we dat nu nog wel eens op twee doen. Ook vind ik de mogelijkheden voor samenwerking in ePlace niet echt geweldig. Maar goed, zoals Werner B. al meldde wordt ePlace veranderd.

Zeker voor de verschillende administratiedocumenten waar wij nu mee werken is het erg handig als mensen er tegelijkertijd aan kunnen werken, en ook nog eens locatieoverstijgend.

woensdag 25 maart 2009

Pauze!

Het is pauzeweek, dus geen nieuwe Dingen. Ik ben ook redelijk bij met het huiswerk, en dat komt wel goed uit want morgen ga ik voor een paar dagen naar Londen.
Deze week draaien de 23dingen voor mij dus om een bijeenkomst met alle coaches en Rob Coers, en het bekijken van alle creativiteit die bij mijn collega's losbarst. Prachtige ideeën allemaal, hulde! En ook een schitterend artikel weer op ZBDigitaal, ook al aangehaald door Werner Buschbaum.

Voor de leut in deze week:

vrijdag 20 maart 2009

Denkende blokken



Wat een gave dingen!
Dank aan Marion en Edwin.

woensdag 18 maart 2009

Muziek!

Geïnspireerd door mijn collega's die fraaie wiki's hadden gemaakt heb ik zelf nog een volledig nieuwe pagina gemaakt in de 23dingen-wiki. En om in de sfeer te blijven, tijd voor een vrolijk stukje muziek!

dinsdag 17 maart 2009

Wiki's


In de 23dingen-wiki heb ik een stukje toegevoegd aan de pagina over Haruki Murakami. Als er toch al iemand iets heeft geschreven over mijn favoriete schrijver van het moment, wiki ik daar vrolijk in mee. Leuk dat ik vlak daarna zag dat mijn collega Bloxymusic een pagina over Andalusië heeft gemaakt, dus daar kan ik ook over mee wikiën!

Ik ben ook al jaren een driftig gebruiker van Wikipedia. Je moet je natuurlijk bewust zijn van de beperkingen, maar het is wel opmerkelijk wat een goed product daar uit is gekomen. Daar zie je waar kennisdeling via een wiki toe kan leiden.

Waar je met Delicious een soort kennisbank kunt aanleggen, zie ik in wiki's eerder een soort blackboard-mogelijkheid in het onderwijs. Vullen met informatie en daar ook over communiceren. Zou het in plaats kunnen komen van ePlace of Scholar, met hun dropboxen en discussieborden waar nu zo driftig gebruik van wordt gemaakt? Of inzetten naar docenten en studenten, om de wiki samen te vullen met informatie. Of met je collega's informatie en gedachten uitwisselen.

vrijdag 13 maart 2009

Social bookmarking


Deze week druk met andere dingen, dus een beetje traag op gang gekomen met de 23dingen. Nu heb ik me toch aan social bookmarking gezet. Delicious was me al bekend, ik heb er tijdens mijn opleiding bij de GO al kennis mee gemaakt. Voor ding #10 heb ik mijn eigen Delicious-account aangemaakt, een paar sites toegevoegd, er tags aan toegekend en een paar van die tags gebundeld. Het is een eerste beginnetje. Ook wat rondgekeken op het Delicious-account van 23dingen en in het netwerk daarvan.

Het is zeker een handige toepassing voor ons werk. Ik bedacht me bijvoorbeeld hoe goed je Delicious-bookmarks zou kunnen gebruiken bij informatievaardighedenonderwijs, om je studenten eens te laten snuffelen op sites en ze te leren hun informatie te ordenen. Ook voor docenten, kenniskringen, lectoraten enz. is het erg handig om een nuttige verzameling van doelgerichte informatie te maken en aanzetten te kunnen geven om verder te kijken via tags en netwerken. Je kunt een mooie aanvulling geven op het overzicht aan websites en databanken. Leuk bijvoorbeeld dat veel mensen ook blogposts toevoegen aan hun bookmarks.

Voor mijn eigen werk vind ik het sociale aspect heel handig, omdat ik altijd nieuwsgierig ben naar wat anderen allemaal interessant vinden. Echt een snuffeltool voor mij dus.

donderdag 5 maart 2009

Visie op web 2.0



In een eerder bericht beschreef ik al een beetje wat ik als nut zie voor weblogs en RSS in mijn vak als informatiespecialist.

Voor ding #9 probeer ik dit een beetje te vertalen naar de Studiecentra als geheel. Als ik dit probeer samen te vatten in één gevoel: werken we uiteindelijk niet naar een digitaal Studiecentrum toe? Wat we tot dusver hebben geleerd ondersteunt ons niet alleen bij het opbouwen van zo’n Studiecentrum, maar ook bij het communiceren daarvan naar én met onze gebruiker. Immers, als je bibliotheek digitaal wordt, zijn digitale middelen dan niet bij uitstek geschikt om je gebruiker daar ook aan te laten wennen?

Zet bijvoorbeeld een blog in om je gebruikersgroepen te bereiken. Ik heb al eerder het blog ZBDigitaal toegejuicht: erg knap hoe hij op een aansprekende en enthousiasmerende manier allerlei nieuws, toepassingen en meningen weet over te brengen. Prachtig om dit naar contacten in het onderwijs te doen, maar ook voor het studentenpubliek. Vlot, bondig en pakkend, en ze kunnen ook nog eens reageren.

Voor informatievaardighedenonderwijs zie ik ook mogelijkheden in zo’n blogstructuur: kijk bijvoorbeeld naar de opzet van deze 23dingen-cursus. We zijn nu bezig met het digitaliseren van ons programma voor informatievaardighedenonderwijs. Volgens mij past dit heel goed in een web 2.0-opzet, zeker als je het kunt combineren met de mogelijkheden die we nu leren voor een pakkende visuele presentatie. In de HANQuest-prijsvraag die deze week gestart is zie goed wat je daarmee kunt. Zelf vind ik dit een geweldige manier om te laten zien wat we te bieden hebben: laagdrempelig, leuk om naar te kijken, een speelse manier om studenten kennis te laten maken met nieuwe mogelijkheden.

foto: Fabricio Caiazza