woensdag 14 april 2010

Niet katholiek


Ik ben gereformeerd opgevoed. Het geloof betekent voor mij niet veel meer, maar toch ben ik blij dat ik het in mijn jeugd heb meegekregen. Het bijgedragen aan mijn wereldbeeld en mijn kennis, en over het geheel genomen vind ik dat positief. Ook al kan ik mezelf niet meer gelovig noemen, ik kan me wel opwinden over het onbegrip en zelfs de schamperheid waarmee veel mensen over geloof en kerk spreken.

Toch ben ik deze week heel blij dat ik gereformeerd ben opgevoed en niet katholiek. Het is moeilijk om genuanceerd te blijven bij de stunts die personen uit de katholieke kerkorganisatie uithalen.

RTL4’s Editie NL ging op zoek naar bewijs bij mijn oude werkplek, de UB Nijmegen, met behulp van enkele ex-collega’s van me.

Met dank aan Festina Lente

4 opmerkingen:

Henk zei

Om die stunt kan ik me ook erg boos maken. Ik heb collega's en vrienden die rooms katholiek zijn en die ik behoorlijk hoog inschat. Ik snap echt niet dat er nog weldenkende mensen zijn die lid willen blijven van deze organisatie.

Lewi zei

Henk, ik begrijp het ergens wel. Geloof en geloofsgemeenschap kunnen erg belangrijk voor je zijn. Ik hoop wel dat de leden van die geloofsgemeenschap de organisatie van de kerk van binnenuit zullen veranderen, want er is heel wat rot daar.

Janny zei

Dag Leendert Jan,
Ook ik heb een blog geschreven over de R.K. Kerk. Afschuwelijk hoe die zich nog steeds blijft gedragen en zich in deze tijden opstelt. Inmiddels heb ik mijn lidmaatschap opgezegd.
Ik begrijp ook werkelijk niet hoe gelovigen hier blind voor blijven en de Kerk verontschuldigen. Nog steeds.
Groetjes,
Janny

Lewi zei

Janny, ik heb je blog gelezen. Een knappe beslissing! Ik kan me goed indenken in wat je zegt.