dinsdag 19 januari 2010

E-lezer


Mijn moeder stopt dit jaar met werken. Mijn ouders hebben een huis in Frankrijk, en als ze alletwee niet meer werken zullen ze daar meer tijd gaan doorbrengen. Aangezien mijn moeder graag leest sleept ze altijd flinke voorraden boeken heen en weer. Afgelopen weekend zei ze dat ze graag een e-reader wil als afscheidscadeau van haar werk, zodat ze zich het gesjouw met boeken kan besparen.

Toevallig had ik het vorige week even met de man van boekhandel Augustinus over e-readers, omdat zij er eentje op de toonbank hadden staan. Hij schetste een beeld van klanten die iets aan een e-reader zouden hebben dat behoorlijk overeenkwam met mijn moeder, als ook mensen die de Millennium-trilogie wel willen lezen maar niet drie dikke pillen extra in de kast willen.

Ik heb wel eens wat gelezen over e-readers maar erg veel weet ik er nog niet van. Toch leuk om te zien dat het steeds dichterbij komt. Zijn er UB's of Hogeschoolbibliotheken die met e-readers werken?

9 opmerkingen:

Festina Lente zei

Geen antwoord op je vraag (er is lots en lots te vinden o.a. bij bibliobloggers), maar wat een leuk plaatje!

Lewi zei

Dank je Festina. Je hebt gelijk, ik kijk ook (nog) te weinig bij biblioblogs hoor. Dit zijn weer van die momenten waarop je nieuwsgierigheid geprikkeld wordt.

Irma zei

De HAN heeft inmiddels een e-book collectie en op iedere locatie hebben we nu een e-reader. Hieronder vind je het recente bericht over de e-books, maar misschien volg je onze nieuwsberichten wel.

Groetjes, Irma

Nieuwe e-book collectie

Tot voor kort werden er amper nederlandstalige e-books met vakliteratuur aangeboden.

Uitgeverij Bohn, Stafleu, van Loghum heeft hier verandering in gebracht. Via de website van Springer biedt zij nu online toegang tot bijna 250 titels uit 2008 en 2009 op het gebied van gezondheid, gedrag en maatschappij.

Veel van deze titels stonden al in de collecties van de Studiecentra, maar waren continu uitgeleend. Door ze nu (ook vanaf thuis) online aan te bieden zal de informatie in deze boeken nu altijd beschikbaar zijn. De toegang is via de pagina Online boeken.

Lewi zei

Irma: en wordt die e-reader ook een beetje gebruikt? Je hebt 'm natuurlijk niet perse nódig.

Lewi zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Irma zei

Dat moet de praktijk uitwijzen, want deze (en vorige) week is de introductie van het apparaat.

bibliothekarin zei

Ik heb nu een van onze e-readers getest, de Bebook, en ben er niet erg tevreden over. De nieuwste e-reader van Sony met touch-screen schijnt het beste te zijn, kan je aan moeder aanbevelen.
Ik kan me voorstellen dat je romans op een e-reader leest, maar studieboeken lijkt me moeilijk, je ziet steeds maar een gedeelte van een pagina en kunt niet makkelijk heen en weer bladeren,. je hebt dus minder overzicht. Het beeldscherm van een e-reader vind ik prettiger lezen dan een computer-beeldscherm.

Lewi zei

Karin, dank je voor je input! Tja, je zou eigenlijk gewoon moeten kunnen bladeren, dan wordt het pas echt leuk en handig denk ik.

M zei

Ik ben ook heel erg benieuwd. Maar een netbook is eigenlijk een grote e-reader, dus voorlopig stel ik het nog even uit.
De UB geeft trouwens tot op heden alleen nog maar e-readers kado aan mensen die de 1000e vraag aan AskYourLibrarion stelden en sprekers op Symposia. Helaas niet aan enthousiaste en hardwerkende medewerkers, snik.