vrijdag 20 mei 2011

Bibliotheek vs. Starbucks


"Waarom hebben we nog bibliotheken nodig als we Starbucks hebben?" vraagt de Hartford Advocate zich af. Nu weet ik te weinig van het beleid ten aanzien van openbare bibliotheken in de Verenigde Staten, maar het stuk boort een aantal aardige vragen aan over de manieren waarop bibliotheken in tijden van bezuinigingen zich in dat land staande proberen te houden.

Iets uit dit stuk herken ik wel: vorige week was ik in New York, en maakte ik bovenstaande foto van de zeer indrukwekkende Public Library op 5th Avenue. Ik ben er niet binnen geweest, maar wel in meerdere Starbucksen. Vooral één avond in de Starbucks in Hell's Kitchen heb ik eens om mij heen zitten kijken: alle tafeltjes waren bezet met studentikoos publiek, dat zonder uitzondering een laptop voor zich had.

Een meisje naast mij deed een digitale leermodule op haar laptop en bladerde af en toe naar een ander scherm met daarop zo te zien een boek. Tussendoor werd Facebook af en toe geraadpleegd. Aan het tafeltje aan mijn andere kant zat een student aan een scriptie te werken. Hij doorzocht intussen de online catalogus van de bibliotheek van NYU. En natuurlijk werd er ook tussendoor ge-Facebookt: bij mijn eerste bezoek aan Amerika viel me op dat het land enorm inefficiënt werkt, en datzelfde geldt volgens mij voor het studeren. Want het was wel redelijk stil in Starbucks (volgens het krantenartikel stiller dan in de gemiddelde bibliotheek), er was afleiding genoeg.

Als je lekker in Starbucks met een emmer koffie erbij kunt laptoppen en studeren, en intussen je boeken online kunt reserveren, wat doe je als bibliotheek dan nog voor moeite om dit publiek binnen te houden? Is de bibliotheek als studieruimte in dit land achterhaald? Of blijkt juist dat er nog behoefte is aan een bibliotheek als studieruimte, waar niet aan calisthenics wordt gedaan?

2 opmerkingen:

bibliothekarin zei

Mooi gebruikersonderzoek heb je gedaan tijdens je vakantie.
Zouden we vaker moeten doen.
Voor de bibliotheken lijkt de enige oplosing Starbucks aan gaan bieden.

Lewi zei

Geen gek idee, Karin. Bij Dekker v.d. Vegt heb je ook al een tijd een koffiehoek. Maar van mij mogen de bekers wel wat kleiner dan in de VS!