woensdag 25 februari 2009

Gedachten over 23dingen


We zijn nu een paar weken op streek met de 23dingen-cursus. Als ik zo om me heen kijk zie ik een heleboel mensen enthousiast aan de slag; de één vindt RSS heel interessant, de ander stort zich helemaal op Flickr. Maar toch is mij ook al een aantal keren de vraag gesteld: "Waar doen we het nou eigenlijk voor?"
Tja... het is natuurlijk niet allemaal alleen maar leuk en handig. En het gevaar is natuurlijk dat je ná deze cursus er heel weinig meer mee doet. Voor mijzelf heeft het nu al veel opgeleverd omdat ik veel bewuster begin te worden van alle mogelijkheden van web 2.0 voor mijn vak. Het lezen van gedachten en ideeën van anderen is daarvoor fantastisch, en voor mij is dat nu al zoveel makkelijker nu ik mijn weg in blogs en RSS-feeds weet. Met alles wat nog gaat komen verwacht ik dat mijn ogen nog veel verder geopend gaan worden.

Om alvast een klein voorbeeldje te noemen: kijk eens naar wat een ex-collega van mij bij de Radboud UB met een Netvibes-pagina heeft gedaan.

En lees ook eens wat Wowter meldt over de evaluaties van eerder gehouden 23dingen-cursussen. Zeker tot nadenken stemmend.
Van de bibliotheekvernieuwing die noodzakelijk is vind ik het belangrijk dat die vooral bedacht wordt door de medewerkers op de werkvloer en de gebruikers van de bibliotheek. Maar om wegen van vernieuwing te zien, moeten we wel weten wat de mogelijkheden zijn. Daarom zijn de 23 dingen cursussen zo belangrijk. Een heel palet aan mogelijkheden en kansen wordt geboden en de nieuwsgierigheid wordt gewekt. De nieuwsgierigheid die gewekt wordt, die nieuwsgierigheid is een essentiële voorwaarde om innovatief bezig te kunnen zijn. Ook in de bibliotheek.
(...)
Maar hoe bottom-up de beweging ook mag zijn, ondersteuning en ruimte van het management voor de dromers en de vernieuwers is wel noodzakelijk. Maar helaas voor de managers, de bottom up beweging gaat niet zover dat we de jaarlijkse begroting bij de subsidiegevers veiligstellen. Wat dat betreft blijven de managers en directeuren nodig opdat de medewerkers kunnen dromen, durven en doen.


(Bron: WoW! Wouter over het Web)

3 opmerkingen:

Sandra zei

Geweldig voorbeeld van de UB manier om Netvibes in te zetten.. inspirerend.

Geronimo zei

Mocht ik er niet meer uitkomen, dan weet ik je te vinden! Tussen de bedrijven door probeer ik m'n ding te vinden, schiet alleen nog niet zo op.

Zo te zien ben je aardig aan het experimenteren!

Wat Sandra zegt, inderdaad een mooi voorbeeld. Soort startpagina voor de studiecentra?

ratafurell zei

Ha! Leuk dat je die laat zien. Ben vereerd! Tot snel.
Marianne