vrijdag 13 maart 2009

Social bookmarking


Deze week druk met andere dingen, dus een beetje traag op gang gekomen met de 23dingen. Nu heb ik me toch aan social bookmarking gezet. Delicious was me al bekend, ik heb er tijdens mijn opleiding bij de GO al kennis mee gemaakt. Voor ding #10 heb ik mijn eigen Delicious-account aangemaakt, een paar sites toegevoegd, er tags aan toegekend en een paar van die tags gebundeld. Het is een eerste beginnetje. Ook wat rondgekeken op het Delicious-account van 23dingen en in het netwerk daarvan.

Het is zeker een handige toepassing voor ons werk. Ik bedacht me bijvoorbeeld hoe goed je Delicious-bookmarks zou kunnen gebruiken bij informatievaardighedenonderwijs, om je studenten eens te laten snuffelen op sites en ze te leren hun informatie te ordenen. Ook voor docenten, kenniskringen, lectoraten enz. is het erg handig om een nuttige verzameling van doelgerichte informatie te maken en aanzetten te kunnen geven om verder te kijken via tags en netwerken. Je kunt een mooie aanvulling geven op het overzicht aan websites en databanken. Leuk bijvoorbeeld dat veel mensen ook blogposts toevoegen aan hun bookmarks.

Voor mijn eigen werk vind ik het sociale aspect heel handig, omdat ik altijd nieuwsgierig ben naar wat anderen allemaal interessant vinden. Echt een snuffeltool voor mij dus.

1 opmerking:

ratafurell zei

...en als je bepaalde links niet voor de hele wereld wil klaarzetten, dan hou je ze gewoon voor jezelf! Erg handig. Ik moest wel even mijn delicious opruimen, op een gegeven moment. Als die dieet-recepten... mensen zouden er eens wat van kunnen denken ;-)