In een eerder bericht beschreef ik al een beetje wat ik als nut zie voor weblogs en RSS in mijn vak als informatiespecialist.
Voor ding #9 probeer ik dit een beetje te vertalen naar de Studiecentra als geheel. Als ik dit probeer samen te vatten in één gevoel: werken we uiteindelijk niet naar een digitaal Studiecentrum toe? Wat we tot dusver hebben geleerd ondersteunt ons niet alleen bij het opbouwen van zo’n Studiecentrum, maar ook bij het communiceren daarvan naar én met onze gebruiker. Immers, als je bibliotheek digitaal wordt, zijn digitale middelen dan niet bij uitstek geschikt om je gebruiker daar ook aan te laten wennen?
Zet bijvoorbeeld een blog in om je gebruikersgroepen te bereiken. Ik heb al eerder het blog ZBDigitaal toegejuicht: erg knap hoe hij op een aansprekende en enthousiasmerende manier allerlei nieuws, toepassingen en meningen weet over te brengen. Prachtig om dit naar contacten in het onderwijs te doen, maar ook voor het studentenpubliek. Vlot, bondig en pakkend, en ze kunnen ook nog eens reageren.
Voor informatievaardighedenonderwijs zie ik ook mogelijkheden in zo’n blogstructuur: kijk bijvoorbeeld naar de opzet van deze 23dingen-cursus. We zijn nu bezig met het digitaliseren van ons programma voor informatievaardighedenonderwijs. Volgens mij past dit heel goed in een web 2.0-opzet, zeker als je het kunt combineren met de mogelijkheden die we nu leren voor een pakkende visuele presentatie. In de HANQuest-prijsvraag die deze week gestart is zie goed wat je daarmee kunt. Zelf vind ik dit een geweldige manier om te laten zien wat we te bieden hebben: laagdrempelig, leuk om naar te kijken, een speelse manier om studenten kennis te laten maken met nieuwe mogelijkheden.
foto: Fabricio Caiazza
Geen opmerkingen:
Een reactie posten