dinsdag 17 maart 2009

Wiki's


In de 23dingen-wiki heb ik een stukje toegevoegd aan de pagina over Haruki Murakami. Als er toch al iemand iets heeft geschreven over mijn favoriete schrijver van het moment, wiki ik daar vrolijk in mee. Leuk dat ik vlak daarna zag dat mijn collega Bloxymusic een pagina over Andalusië heeft gemaakt, dus daar kan ik ook over mee wikiën!

Ik ben ook al jaren een driftig gebruiker van Wikipedia. Je moet je natuurlijk bewust zijn van de beperkingen, maar het is wel opmerkelijk wat een goed product daar uit is gekomen. Daar zie je waar kennisdeling via een wiki toe kan leiden.

Waar je met Delicious een soort kennisbank kunt aanleggen, zie ik in wiki's eerder een soort blackboard-mogelijkheid in het onderwijs. Vullen met informatie en daar ook over communiceren. Zou het in plaats kunnen komen van ePlace of Scholar, met hun dropboxen en discussieborden waar nu zo driftig gebruik van wordt gemaakt? Of inzetten naar docenten en studenten, om de wiki samen te vullen met informatie. Of met je collega's informatie en gedachten uitwisselen.

Geen opmerkingen: