vrijdag 17 juli 2009

Havanna aan de Waal

Morgen beginnen in Nijmegen weer de Vierdaagsefeesten. De Vierdaagse zelf zegt mij niet zoveel; ik houd best van wandelen op zijn tijd, maar aan me afbeulen in een massa van 40.000 moet ik niet denken. Een aantal jaren liepen de wandelaars voor mijn woning langs, en toen heb ik er ook wel genoeg naar gekeken.

Ieder jaar probeer ik wel wat van de feesten mee te pikken. De sfeer in de stad is, ondanks de massaliteit, wel bijzonder om mee te maken. Door de jaren heen ontstaan ook Vierdaagse-tradities, zoals op dinsdag kijken naar het vuurwerk, en het vaste avondje met een vast vriendenclubje. Biertje pakken in de Grotestraat, de "grote act" op de Waalkade bekijken, rondje Valkhof, poffertjes eten.

Twee jaar geleden kwam ik voor het eerst op Habana, en dat werd meteen mijn favoriete plekje van de Vierdaagsefeesten. Habana wordt georganiseerd op het Waalstrand in Lent, aan de overkant van de rivier. Prachtig om daar te zitten met zicht op de feestende stad op de andere oever. Er staan tentjes met zeer cultureel verantwoorde acts. Ik zag Sven Ratzke in een circustent, een bandje dat in een open tent cool stond te jazzen, een stille disco op het strand. Het publiek, over het algemeen heel intellectueel Nijmegen-Oost, genoot van biologische hapjes en rosé, en zat met de voetjes in het gras of in de rivier van de zomer te genieten.

Het klinkt heel Haus am See, maar ik heb nu alweer erg veel zin in Habana.

4 opmerkingen:

Janny zei

Dat was natuurlijk wel feesten geblazen, zo met heel intellectueel Nijmegen-Oost naast je....!?
Wat een leuk filmpje van Haus am See! Ik weet niets van dit soort muziek, maar ik vond het heel geestig om te zien!
Janny

festina lente zei

Ik heb je nog niet gezien (maar dat komt omdat ik er zelf nog niet naar toegegaan ben). Gebeurt vast nog wel een keer deze week :)

LeWi zei

@Janny: ja dat is heel gezellig!

@Festina: ik moet bekennen dat het er nog niet van gekomen is... Het weekend was niet echt feestweer! Vanavond rondom het vuurwerk wellicht.

Diana Senden zei

Je hebt mij bijna zover dat ik de Sangria-caravan op het Valkhof voor gezien houd. Misschien donderdagavond toch eens een kijkje nemen...