vrijdag 6 november 2009

Netvibes uut Grunnen


Sinds het begin van de cursus 23dingen ben ik een gebruiker van Netvibes. Ik vind het een erg prettige RSS-reader, die bovendien daarnaast nog allerlei leuke inhoudelijke toepassingen biedt. Zo kijk er af en toe op Google Maps, volg meerdere krantenblogs, en als ik twitter doe ik dat ook via Netvibes.

Met de openbare pagina heb ik zelf nog niets gedaan. Al eerder wees ik op een pagina die een collega van mij op de UB Nijmegen had gemaakt. Vandaag werd ik gewezen op een werkelijk prachtige openbare pagina, die is gemaakt door de Centrale Medische Bibliotheek van het UMC Groningen.

Dit vind ik dus een bijzonder inspirerend voorbeeld voor een onderwijsbibliotheek. Toevallig zat ik pas te praten met een collega die bezig was een Body of Knowledge (een term die me nog steeds doet denken aan een heel slechte film met Madonna) in te richten voor een opleiding hier op de faculteit. Ze zat daar ook artikelen in te voeren, en we bespraken dat zo'n BoK, zeker in een Sharepoint-omgeving, maar zeer beperkte mogelijkheden biedt om up-to-date informatie te bieden. Ik opperde toen om eens naar de mogelijkheden van Netvibes te kijken. Mooi om dit dan te zien.

Met dank aan

7 opmerkingen:

Festina Lente zei

Ik ga het toch ook eens proberen, dat Netvibes.

Lewi zei

Ik vind het prettig, omdat ik de navigatie en het organiseren van je feeds heel fijn vind werken. En zo'n publieke pagina is natuurlijk geweldig. Nadelen zijn er ook wel hoor: soms is Netvibes echt enorm traag. En ik snap ook wel dat mensen met Gmail liever Google Reader gebruiken. Dan heb je natuurlijk alles onder één knop a.h.w.

Anoniem zei

BoK is bijne net zo vreemd als Body of Knowledge.... maar ja, ik ben dan ook een GeiT...;-(
Ik gebruik Netvibes nog steeds voor mijn diverse startpagina's. Maar ik neem me al tijden voor om zelf eens zo'n widget te maken. Gaan jullie dat ook proberen?

Lewi zei

Het is altijd leuk om presentaties over BoKs met plaatjes van bokjes te illustreren. Ja, ik wil wel graag de mogelijkheden verder bekijken!

kapittelblog zei

Hallo LeWi, het blijft leuk en nuttig jou te volgen. Ik heb net in mijn 23dingen blog een verwijzing gemaakt naar mijn nieuwe blog Penseelkever. Netvibes wil ik ook weer gaan oppakken. Het is stimulerend je blog te bekijken. Groet Marion

digicmb zei

Harteljk dank voor de vriendelijke woorde over de CMB Publieke pagina in Netvibes.
Een paar andere leuke pagina's zijn:
http://www.netvibes.com/yourdailymedicine
http://www.netvibes.com/nlm
http://www.netvibes.com/medischebib

:-)
mvg,
Guus van den Brekel, CMB UMCG

Lewi zei

Guus, graag gedaan en bedankt voor de voorbeelden! Daar ga ik zeker verder naar kijken.