woensdag 16 september 2009

Trabant


De Trabant herleeft! Op de IAA autotentoonstelling in Frankfurt staat een conceptcar van een nieuw model Trabant, de Trabant nT. Je ziet er nog duidelijk het oude DDR-modelletje in terug, maar gelukkig gaat de Trabi wel met zijn tijd mee. De conceptcar is namelijk elektrisch, en dus zonder schadelijke uitstoot. Met de oude Trabanten was dat wel anders; denk nog eens terug aan de pruttelende wagentjes die precies 20 jaar geleden door het IJzeren Gordijn reden.

In 1991 was ik met mijn middelbare school in Berlijn. Duitsland was nog maar net herenigd, en in het voormalige Oost-Berlijn struikelde je nog over Trabantjes in verschillende staten van verval. Toen ik eind 2007 weer in Berlijn kwam was de Trabant als normaal vervoermiddel goeddeels verdwenen. Als toerist kon je wel een "Trabi-Safari" boeken en door de stad pruttelen in een klein DDR-bakje. Ostalgie.


In het DDR-museum, overigens absoluut niet tot Ostalgie stemmend, heb ik even in de daar tentoongestelde Trabi plaatsgenomen. Daarbij meteen besloten dat die Trabi-Safari niks voor mij was. Dat autootje is voor het moderne verkeer volstrekt onverantwoord, en voor iemand die langer is dan mijn 1.78 compleet ontoegankelijk. Hoe hebben die grote Duitsers daar ooit in gepast, met een heel gezin nog wel? Toch vertederde het wagentje me ook. Zelfs als je niet behept bent met Ostalgie fleurt het de straten op tussen al die grijze auto's van tegenwoordig.

Geen opmerkingen: