dinsdag 8 september 2009

Eerstejaars studenten: welkom in het studiecentrum!

Ieder begin van het studiejaar krijgen eerstejaars studenten aan de HAN een introductieles over het studiecentrum. Ik doe dat voor de studenten van de faculteit Economie en Management. Dat is elk jaar een hoop werk, en dit jaar zijn er maar liefst 32 groepen hier in Nijmegen. Het is immers crisis.

Gelukkig hadden mijn collega's in Arnhem het idee om het in hoorcollegevorm te gieten. Ik heb dat kunnen regelen, en dat brengt het aantal lessen terug van tweeëndertig naar negen. Dat scheelt een slok op een borrel; zeker omdat ik nog maar drie weken in september op de HAN aanwezig ben. Natuurlijk verlies je in een hoorcollege wel aan interactie met de groep, maar voor deze lessen vind ik dat geen groot probleem. Je staat er toch vooral een verhaal te vertellen.
Nog mooier is dat we de laatste maanden hier screencasts hebben geproduceerd, met uitleg over verschillende informatiebronnen die de studiecentra bieden. Ik heb in mijn lessen twee filmpjes gebruikt, en dat werkte erg goed. Mijn publiek bleef er behoorlijk geïnteresseerd naar kijken, en het scheelde mij een hoop praten. Het is mooi visueel, rustig en geordend. Een fraai resultaat van ding 22a!

Op mijn nieuwe werkplek schijnt de uitleg over de mediatheek helemaal in een filmpje gegoten te zijn. Ik ben erg benieuwd hoe dat uitpakt.

Veel leuker kunnen we het toch niet meer maken voor ons publiek? Hoewel, zoals Festina Lente al opmerkte... Arie B. zoekt ook weer een baan.


Als we die inhuurden om de introductielessen te presenteren zou dat de boel ook lekker opspicen. Toch?

5 opmerkingen:

Festina Lente zei

Leuk, zo'n begin van zo'n schooljaar toch? Lijkt mij tenminste wel. Allerlei studenten die er ZIN in hebben, het is nog mooi weer, je kunt je filmpjes testen....
Het filmpje van Arie bij DWDD had ik nog niet gezien, dus dank daarvoor! De goddelijke torso spreekt ook nog Latijn!

Lewi zei

Het is wel gezellig met al die jonge, nieuwe gezichten. En de filmpjes testen is inderdaad erg leuk! Jammer genoeg vinden ze de "bieb" niet erg sexy, vandaar mijn idee voor Arie. Ik zal je alleen verklappen dat ikzelf Arie nogal eng vind, al mochten die foto's er best zijn :-)

Janny zei

Nou..... als hij God en de EO achterwege laat in die introductielessen kom ik ook!!

Lewi zei

Kijk, zo haal je je publiek dus binnen :-)

Sandra zei

Het is een idee...! Hoewel ik me mooiere mannen kan indenken ;-)