donderdag 2 april 2009

Instant Messaging


Ooit, jaren geleden, heb ik privé wel eens gebruik gemaakt van MSN Messenger. Om heel eerlijk te zijn vond ik er niks aan. Met vrienden spreek ik liever persoonlijk af i.p.v. de hele avond achter je pc te zitten. En met kennissen waar ik geen zin in heb om mee af te spreken chat ik ook liever niet. Ik zou me kunnen voorstellen dat het leuk is wanneer je in het buitenland woont of werkt en contact met thuis wilt houden. Een toepassing als Skype is dan natuurlijk erg handig.

Ik maak gebruik van Yahoo! Mail, en in de laatste versies daarvan staat er constant een Yahoo! Messenger widget in je scherm. In Gmail zie ik ook de Google Chat widget staan. Omdat ik dus niet zo van het chatten ben heb ik mezelf daarin onzichtbaar gemaakt. Helaas mensen! Mocht ik nog eens zin hebben dan stel ik het wel anders in.

Hoewel ik er privé weinig mee heb, zie ik wel mogelijkheden voor het werk. Voor overleg met collega's op andere locaties bijvoorbeeld, of zelfs met andere bibliotheken. Of we daar echt op zitten te wachten vraag ik me wel af, want e-mail en telefoon voldoen voor de meesten prima.

Ik denk wel dat we een dankbaar gebruikerspubliek hebben voor een chat zoals die Deense bibliotheek aanbiedt. Ik zie heel veel studenten hier die zitten te MSN'en of the chatten via Hyves, die helemaal ingesteld zijn op deze vorm van communicatie. Meebo lijkt me dan een leuke toepassing: erg makkelijk omdat bijna alle studenten wel een account bij Gmail, Hotmail of Yahoo! hebben. Een soort digitale quick reference-balie dus. Of wellicht een chatsessie (hoe TMF!) met je groep in het informatievaardighedenonderwijs.

foto: Ross Mayfield

3 opmerkingen:

Baboe zei

Vrijdagmiddag 3 april: een stuk of 6 medewerkers van de Kapittelweg (zowel back-office als aan de balie) hebben ongeveer een halfuurtje heel leuk (en melig) zitten chatten. Het was ook handig om de thee/koffie-bestelling op te nemen. Hoewel de algemene conclusie is dat telefoon/mail even gemakkelijk is, kan dit chat-experiment geslaagd genoemd worden.

LeWi zei

Kijk, al experimenterend komen de handige toepassingen bovendrijven. Heel goed!

BonBonBlog zei

Een koffie-chat vind ik wel een leuk idee... maar voor je het weet moet je 10 kopjes koffie of thee halen. :-)