dinsdag 14 april 2009

Podcasts en video

Beeld en geluid in het Studiecentrum! Podcasts vind ik een lastig ding. Op zich aardig, en er zal zeker wel een markt voor zijn. Zelf heb ik altijd nog graag de radio aanstaan en ik kan best ergens geboeid naar blijven luisteren. Studenten hebben veelal toegang tot geluidsbestanden via iPods, mp3-spelers, mobiele telefoons enz. Het voorbeeld in dit filmpje vind ik ook aardig; al heeft het misschien niet direct een toepassing bij ons, je ziet wel dat je op een heel leuke manier informatie kunt overdragen

Wel denk ik dat een vereiste van een podcast is dat hij kort en krachtig is. Anders wordt het lastig je luisteraar te blijven boeien. Ook is het toch altijd prettig om te kunnen visualiseren wat je uitlegt; een meerwaarde van video. Op dit moment zij we druk bezig die toepassingen in informatievaardighedenonderwijs toe te passen, waarover, collegae, binnenkort meer.


Over de toepassingen van beeld en geluid in het onderwijs, bijvoorbeeld SURFmedia, en de rol die wij spelen bij het ontsluiten daarvan, verwijs ik graag naar BonBonBlog. Daar heb ik weinig aan toe te voegen. Meer kan nog worden gezegd over promotie van de Studiecentra en hun mogelijkheden d.m.v. video. Dit filmpje is wat mij betreft een voorbeeld hoe het niet moet: veel te lang, nietszeggend en rommelig. Dan vind ik dit voorbeeld veel aardiger en doeltreffender.

Geen opmerkingen: