dinsdag 26 mei 2009

Bibliotheek 2.0



De sociale kant van web 2.0 is me al goed duidelijk geworden in in de afgelopen dingen. Op Bibliotheek 2.0 had ik me al aangemeld, al heb ik er tot dusver nog niet zoveel mee gedaan. Het spreekt me wel erg aan dat collega-bibliothekers met elkaar zo bezig zijn. Mijn carrière is natuurlijk nog niet zo lang, maar toch heb ik het idee dat interbibliothecaire contacten zich vroeger vooral afspeelden op management- en directieniveau. Nu vormen mensen van alle lagen in de branche een community waar ze ideeën kunnen uitwisselen.

Naast sociaal valt me een andere eigenschap van web 2.0 en bibliotheek 2.0 op: het is actief. Ik lees dit bijvoorbeeld in dit artikel van Michael Stephens. Dezelfde gedachte in deze presentatie van Wouter Gerritsma. Je zoekt je collega's op in een Ning. Je gaat ook naar je klant toe en bent actief in het klaarzetten en verspreiden van je informatie.

Op zich heeft de bibliotheek altijd die functie gehad. Ik vind het dan ook meer een ontwikkeling dan een radicale verandering: de wereld draait snel en wij draaien mee. Op sommige terreinen wat sneller, op andere weer wat langzamer. En als je dat kunt samenvatten in de noemers sociaal en actief: mooi toch?

Geen opmerkingen: