woensdag 27 mei 2009

Screencasts


De laatste maanden heb ik ook in een werkgroep gezeten voor het ontwikkelen van een lesprogramma informatievaardigheden. Omdat we bij deze lessen veel gebruik willen maken van visuele middelen, heb ik me daarbij al in screencasting verdiept. Daarbij heb ik geknutseld met Wink, met ScreenToaster, en met Camtasia Studio. Het idee is om instructiemateriaal te maken met screencasts, bijvoorbeeld uitleg van onze catalogus, website, PiCarta en WorldCat.

Ik heb nu geen microfoon tot mijn beschikking, en zonder geluid is een screencast maar saai. Daarom maak ik er nu geen, maar verwijs graag naar het fraaie kleine screencastje dat mijn collega Spinnebep heeft gemaakt. Gelukkig hebben we haar gevraagd om mee te werken aan het maken van de screencasts voor ons lesprogramma, want ze kan er wat van!

Je kunt met een screencast heel leuk op het scherm inzichtelijk maken wat je precies moet doen, en daarom vind ik ze zo geschikt voor uitleg van bijvoorbeeld je catalogus. Nu doen we dat nog in de introductielessen voor eerstejaarsstudenten. Ik zou er zelf erg voor zijn als we dat in de toekomst vervangen door screencasts, want zelf vind het veelal verspilde energie om een groep ongeïnspireerde studenten de catalogus te demonstreren in zo'n les. Met een screencast kunnen ze daar lekker op hun eigen moment en in hun eigen tempo naar kijken, terwijl ik in een les toch echt interessantere dingen kan vertellen.

Tijdens het knutselen viel me wel op dat je met aardig wat rekening moet houden: beweeg je cursor niet te snel maar ook niet te langzaam, klik niet te snel, praat niet te snel. Benoem aan het begin je leerdoelen, herhaal die aan het eind. Maak er een kort lesje op film van.

Geen opmerkingen: