dinsdag 19 mei 2009

Sociale bibliotheekcatalogi


Visueel vind ik de Aquabrowser van de OBA erg mooi. Handig ook. Alhoewel, als ik zoek naar boeken van Halldór Laxness linkt hij ook naar het Portugese woord falador en krijg ik daarmee een link naar Braziliaanse cd's. Verder van IJsland kun je toch bijna niet geraken.
Ook een beetje vreemd dat iemand aan de beschrijving van zijn boek Onafhankelijke mensen de tag "mormonen" heeft gehangen, terwijl er geen mormoon te bespeuren is in dit hele, toch vrij omvangrijke, boek. En dan de tag "indrukwekkend", die uiteraard aan alle boeken van Khaled Hosseini hangt. Maar ook aan één van Carry Slee, dat ook nog de tag "beste boek ever" heeft.

Ik kan me best voorstellen dat mensen zich hieraan ergeren. Toch vind ik dit best wat hebben. Naast mooi om te zien is de Aquabrowser erg gebruikersvriendelijk. Mensen houden ervan om geleid te worden door hun zoektocht en suggesties aangereikt te krijgen. Het zelf taggen maakt de catalogus ook veel toegankelijker, en nu mensen steeds meer gewend raken aan het ordenen van hun informatie zullen ze dit zeker kunnen waarderen.

Daarnaast vind ik My Discoveries en een account zoals bij WorldCat erg handig. Een soort Delicious, maar dan met boeken. Hoe vaak krijgen we niet mensen aan de balie die vragen of ze kunnen terugzien wat ze ooit hebben geleend, of die op zoek zijn naar "dat groene boek"? Laat ze hun eigen historie maken en iedereen is blij.

2 opmerkingen:

bibliothekarin zei

Voor mijn smaak is de Aquabrowser ook te 'waterig', te associatief, te weinig doelgericht; dan klik ik liever in onze catalogus op een trefwoord, dat is ook een soort aquabrowsen, maar dan gerichter.
En niet iedereen weet wat een tag is, begrijpelijk. En ze zetten er dan 'lezen, lezen!' achter, wat moet je anders met een boek doen?
Een 'mijn geschiedenis' aan onze catalogus hangen zou zeker zinvol zijn

BIEPMIEP23 zei

Een 'mijn geschiedenis' optie lijkt me ook een goed idee. Studenten kunnen het ook als een soort favorieten lijst zien en hebben gelijk de signatuur bij de hand en kunnen gelijk in de kast gaan zoeken. Want alles schijnt tegenwoordig zo snel mogelijk te moeten :)