woensdag 6 mei 2009

Muziek in sociaal netwerk


Dit vind ik een wat vreemd ding. We doen hier niet zoveel met muziek, dus ontgaat me het nut voor ons in de Studiecentra een beetje. Daarnaast vind ik Last.fm eigenlijk maar een onding. In eerste instantie had ik zelf een account aangemaakt, maar daar kun je niet zoveel mee als je niet betaalt. Dat heb ik dus weer opgeheven, en een playlist gemaakt in het 23dingen-account. Ik vind het toevoegen van nummers redelijk gaan. Jammer alleen dat je niet alle nummers erin kunt zetten; ze zijn in ieder geval niet allemaal af te spelen. Het sociale aspect erbij is leuk: je kunt goed doorsurfen naar andere interessante muziek en lekker rondsnuffelen. Er staat veel informatie in en ook heel actueel.
Ook jammer dat ik geen widget kan maken van mijn eigen playlist om in mijn blog te zetten. Bij Grooveshark kan dat wel. Daar dus ook een playlist gemaakt en die gewidget. Grooveshark heeft ook weer zijn nadelen: werkt een beetje omslachtig en er zitten volgens mij minder bestanden in dan in Last.fm. Maar alles werkt wel. De widget is alleen wel traag.
Tja, wat we ermee moeten... ik denk dat het voor een muziekbibliotheek wel interessant is. En de structuur is aardig, een leuk voorbeeld voor sociale netwerken. Maar ik raak er niet heel erg door geïnspireerd.

2 opmerkingen:

Gerard Bierens zei

Die move van last.fm om iedereen van buiten de USA te laten betalen voor de dienst maakt het inderdaad een wat minder aantrekkelijke omgeving.

Misschien is dit niet direct je ding, maar bekijk dan eens hoe zo'n interface van last.fm of grooveshark er uitziet ten opzichte van een gemiddelde bibliotheekcatalogus. Zouden we daar geen lering uit kunnen trekken?

LeWi zei

Daar heb je gelijk in Gerard, zo had ik er nog niet naar gekeken. De interface met links naar achtergrondinformatie en suggesties over het zelfde onderwerp is ook voor een catalogus erg geschikt.