woensdag 21 oktober 2009

Werken en lezen

Hoe snel vliegt de tijd... Het is alweer weken geleden dat ik voor het laatst heb geblogd! Uit mijn laatste bericht en de reacties daarop blijkt dat ik in die tijd afscheid heb genomen van de Studiecentra HAN, mijn oude werkgever. (De doos was overigens prachtig!)
Vervolgens heb ik twee weken vakantie doorgebracht in de mooie Duitse deelstaat Baden-Württemberg, alvorens op 8 oktober te beginnen bij mijn nieuwe werkgever, de Hogeschool Utrecht.

Veel indrukken nog waarover ik ongetwijfeld later nog zal schrijven, want iedereen is natuurlijk reuze benieuwd hoe het mij hier vergaat. Het moet allemaal nog een beetje zijn plekje krijgen. Afstand nemen van een oude baan, mijn draai weer vinden op een nieuwe plek, elke dag drie uur forenzen.

Mijn blogwerk pak ik daarom eerst maar even op met iets leuks: een leestip. In mijn vakantie raakte ik helemaal ondersteboven van het boek Het lot van de familie Meijer, geschreven door de Zwitser Charles Lewinsky. Een prachtige kroniek over de lotgevallen van de joodse familie Meijer, in verschillende delen tussen 1871 en 1945. Opvallend is dat het verhaal in Zwitserland speelt: de familie Meijer ontsnapt dus aan een aantal gruwelijk bekende gebeurtenissen in de recente geschiedenis, maar dat wil niet zeggen dat het vreedzame, neutrale Zwitserland een veilige haven zonder problemen was.

Een recensie op de achterflap vermeldt dat je naar het eind toe langzamer gaat lezen omdat je geen afscheid wilt nemen van de familie. Die ervaring heb ik ook: Lewinsky zet razend knap, helder en onsentimenteel, een rits personages neer van wie je stuk voor stuk gaat houden. Zo mooi heb ik het zelden gezien.

3 opmerkingen:

Evelien zei

Leuk Leendert Jan, ik zal het boek n gedachten houden! Fijn dat je een goede vakantie gehad hebt, ben nu erg benieuwd naar je ervaringen op je nieuwe werkplek! Veel plezier!

Anoniem zei

Hey Leendert Jan,
Ja een hoop gebeurd he de afgelopen weken. Jij weg, en in 1 keer drie nieuwe collega's hier. Alles goed daar verder? Veel plezier bij je nieuwe baan en tot blogs/twitters/mails,

Frieda

Diana Senden zei

Blij dat je weer aan het bloggen bent geslagen! Ik ga ook weer eens beginnen. Het boek ga ik zeker lezen...in een of andere vakantie! Nu nog even niet. Teveel aan het hoofd.
Ik mail je nog.
Groetjes van Diana